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JKIEES, vol. 30, no. 9, pp.733-741, September, 2019
DOI. http://dx.doi.org/10.5515/KJKIEES.2019.30.9.733

항공 이동형 지구국과 5세대 이동통신 간의 양립성 평가를 위한 간섭분석 Interference Analysis for Compatibility Evaluation between Aeronautical Earth Station in Motion and 5G Mobile Communications

김 현 기․조 연 기․조 한 신 Hyun-Ki Kim․Yeongi Cho․Han-Shin Jo
한밭대학교 전자제어공학과(Department of Electronics & Control Engineering, Hanbat National University)

Earth station in motion(ESIM), an advanced satellite communications technology, is mounted on ships, aircraft, and land vehicles to provide broadband communication to passengers. It is considered for service in the 27.5~29.5 GHz band, this band is adjacent to the 24.25~27.5 GHz 5G candidate band. Therefore, compatibility between the ESIM and the 5G system must be evaluated. In this study, interference analysis from an aeronautical ESIM(A-ESIM) to a 5G system is performed by applying the minimum coupling loss method. When fuselage loss of the aircraft is not considered, the A-ESIM should be operated at an altitude of approximately 3,180 m to meet the criteria for allowable interference of the 5G system.

진보된 위성통신 기술인 이동형 지구국(earth station in motion: ESIM)은 선박, 항공기, 차량 등에 탑재되어 탑승자들에게 광대역 통신을 제공하기 위한 시스템으로 27.5~29.5 GHz 대역에서 서비스가 고려되고 있다. 그러나 5세대 이동통신(5G)은 ESIM의 운용 예정 대역과 인접한 24.25~27.5 GHz가 후보대역으로 채택되어, 두 시스템 간의 간섭분석을 통해양립성을 평가해야 한다. 본 논문은 항공기에 탑재되는 ESIM(aeronautical ESIM: A-ESIM) 으로부터 5G 시스템이 수신하는 간섭전력을 minimum coupling loss 방법을 통해 분석하였다. 항공기의 동체 손실을 고려하지 않은 경우, A-ESIM이약 3,180 m 고도에서의 운항이 보장되어야 5G 시스템의 간섭 허용 기준을 만족하였다.

Keyword : ESIM, 5G, Compatibility, Coexistence, Interference Analysis

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